Kréta 98    16.5. - 23.5. 98

english version
[ MAPA [ DEN 3 ]  [ DEN 4 ]  [ DEN 5 ]  [ DEN 6,7

DEN 1

Na Krétu se dá jet s cestovními kancelářemi, ale nejlepší to je na vlastní pěst. Je to sice náročnější na organizaci a člověk musí mít i trochu náturu jet "do neznáma". My jsme si koupili jenom letenku od Fischera Praha - Hania a zbytek byl vlastní program. Do poslední chvíle jsme sledovali na Internetu její cenu. Jindy šla týden před odletem až na 7500 až 8500 Kč. Tentokráte jako na potvoru nic a my jsme byli nuceni zaplatit 10900 Kč. Na polovinu května nás čekalo docela chladné počasí a trochu pod mrakem. Z letiště jsme si vzali(se dvěma taky "individuály") taxík na autobusové stanoviště v Hanii. Autobus do Sfakie jel až za dvě hodiny, tak zbylo trochu času i na prohlídku města. Promenáda kolem starého přístavu byla pěkná a plná turistů. Stačilo ale zajít trochu bokem a už na nás dýchla orientální atmosféra = nepořádek. Ani nejde moc poznat, že jsme v Evropské Unii. Ve 14:30 opouštíme Haniu a za stále hustšího deště se vnořujeme do hor. Vegetace je stále zelenější. Na náhorní plošině Askifou (750m) už projíždíme pořádným slejvákem. Začínáme uvažovat, že budeme pokračovat až na pobřeží... Dobrodružství zvítězilo nad pohodlím a v Imbros vystupujeme v dešti z autobusu. První kroky vedou do místní "hospody" - taverny. Dáváme si frapé - řeckou ledovou kávu. Pršet nepřestává, tak vyrážíme s deštníky. Na programu je přechod soutěsky Imbros shora dolů. Začíná nenápadně malým potůčkem který se pomalu zařezává do svahu. Počasí se umoudřilo. Procházíme nejužším místem soutěsky, kde na pozpažení se dotknete obou stěn. Zastavujeme na odpočívadle/bivaku, kde je i návštěvní kniha hlavně popsaná od němců. Před 10-ti dny tady byla skupina z CK Adventura. Po průchodu soutěskou jdeme do Hora Sfakion. Tam jsme zapadli do taverny a začali testovat jak chutná řecké víno. Mezitím se venku strhla opravdová průtrž mračen. Místní říkali, že nepamatujou takové deště v tuhle roční dobu. Než přestalo přšet, tak jsme byli jako včeličky. Vylezli jsme na kopec uprostřed vesnice a postavili stan v ruinách starověké tvrze.

DEN 2

Ráno byl super vyhled na pobřeží a Hora Sfakii. Všude kolem voněla smůla borovic. Počasí stále nic moc, hory jsou v mracích. Jdeme starou dlážděnou stezkou soutěskou Inlingías. Trochu poprchává. Jsme docela rádi, že je pod mrakem. Jinak bychom se asi pěkně zapotili. Dostáváme se na planinu Anópolis (650m). Dole u moře je už trochu pozdě a květiny jsou odkvetlé, zato tady všechno je v tom nejlepším. Přicházíme k mostu přes soutěsku Aradena. Pohled z mostu je úpně "cool". Tady by se dělal bungee jumping...

Scházíme na dno soutěsky. Některé úseky jsou rochu exponované a používají se pomocné lana. O to je to dobrodružnější. Byla to nejkrásnější soutěska kterou jsme na Krétě prošli. Ve spodní partii se prochází "lesem" rozkvetlých rododendronů. K večeru se dostáváme na pobřeží.

Pokračujeme podél moře. Ještě se snažíme ujít co nejvíce a za šera stavíme stan u kaple na pláži. Děláme oheň a zbyl čas i na koupání.